Sunday, May 15, 2011

wish our dream comes true

Ni cerita time balik kampung hari tu,
baru hari ni berkesempatan nak citer.
sanngattt la lem@%*...haha
i busy ok!

Memang dah lama bercita2 nak bukak bisnes sendiri,
tapi xberkesampaian lg
&
lagi la bersemangat coz my partner pun ada impian yang sama dengan i..
sehati sejiwa gituww..ahaks (gedixxxx)


yelahkan
 rasanya semua org ada impian nak bukak perniagaan sendiri,
xkan selamanya nak keja ngan org kan.
untungnya ada business sendiri ni:-

 *buat profit untuk diri sendiri.. 
coz klo kita kerja kuat pun, blk lewat or OT ker, datang awal ker
untung 2 masuk poket kita jugak..
tp klo malas cam aku, non ado..makan pasir jawabnya.

*xyah kena marah dgn bos (ini penting)
tp klo biz partner ko garang cam tututututut...
tinggi potensi aku nak kena marah..errkkkk

*xyah hantar resume 
penat dowh nak g cc print out n pos,
hantar 20 yang respon 1 jer, 2 pun blm tentu

*xyah g interview
part yang paling aku xsuka..menciseribukali..
nervousnya..hanya Tuhan jer yang tau

*xyah isi leave form or pk sape nak backup opis klo kita cuti 
or malas nk bangun awal klo ada emergency
tapi kena makesure ada pekerja yang kita leh harap la

any many more la..pk sendiri ek.

::

Alkisahnya,

::

lot kedai ni dah lama mak aku beli 
siap dibina & diserahkan kepada pemilik 2 tahun dah kot

plan awal nak bkk kedai borong 
coz pasaran kt situ sgt ok 

tup2


bila semua org duk sibuk bkk kdi kecuali kami,
ramai la plak g buka kedai borong
sama la plak dengan plan kitorg
klo 1 tempat sampai 3 kedai borong
xseswai la
so CANCEL..

pastu plak mak aku mmg dah lama sgt bercita2 nak bukak kedai makan
(impian dia dr dulu lagi)
dia mmg sangat-sangat suka masak
sbb 2 la kat umah aku
leh dikatakan tiap bulan dia wat kenduri kot
kenduri kecil-kecilan la sometimes besar-besaran
nak kata kendiri kawen, anak mmg la ramai, tp yg dh kawen br 2 org..huhuhu
asal g pasar jumpa ikan besar or ikan best (org trg memang suke makang ikang)
mesti balik umah masak, panggil sedara-mara jiran tetangga datang makan
malam tu plak panggil org masjid wat solat hajat n tahlil
kaedahnya

xdapat masak kt kedai
masak kt umh jadilah
mangsanya AKU
sbb kena cuci periuk blanga n kemas rumah lepas knduri


huhuhu


Then tiba2 kawan mak aku dtg jmpe mak n ayah aku
cakap anak buah dia nak sewa kedai tu
kebetulan time tu aku duk wat master kt uitm 
n mak aku xlarat nak uruskan sndiri


kitorg pun sewa kan la..
2 3 bln lps tu plak dia cakap anak sdare dia xjd nak sewa
so dia yang sewa n bkk kedai makan kt situ
menunya adalah masakan panas


tingkat atas plak ada family cina dari KL yang sewa
kena buang daerah katanya..kes apa xtau
maybe rasuah kot
xkisahlah, yang penting sewa bayar n xbwk yang bukan2 msk umh


hari-hari ktorg lalu depan kedai 2
(bkn sengaja yer, kdi 2 kt jalan utama, nak g opis ayah aku mmg kena lalu citu)
tengok jelah kedai 2 sambil tersenyum 
n buat observation cket  
camner ngan biz diorg dsb


then hampir 8 bulan berlalu,
akhirnya diorg ttp kedai 2 atas sbb2 tertentu 


lepas itu, 
mak aku pun call aku tya berminat x nak buat bisness
dia dah xlarat klo nak uruskan


aku pun macam org ngantuk disarungkan bantal.
terus agree


berkesempatan balik kampung hari tu,
ktorg pun g la tgk kedai tu cmner


 view dari depan



 at the back



owner wannabe
(thinking of something)


selepas bincang pe yang patut dengan mak+ayah+my partner+me
rasanya InsyaAllah, we can do it
so tugas dah diberikan kepada yang berkenaan
and now dalam proses merancang pe yang patut

::
Doakan yang terbaik buat kami yer
::


p/s: lets work together my dear!



No comments:

Post a Comment