Tuesday, March 8, 2011

E.N.O.U.G.H.!.!.!

Fuhhhhh kiri!!!!                                                                                                             Fuhhhhh kanan!!!!!!!

FUHHHHH!!!!
jampi sket nak bagi cool down.
Panas.Panas.Panas...
ce cite ce cite ce cite...

ok la, ni nak cite la,
ce dengar, ce dengar, ce dengar...

kebetulan hari ini aku sampai umah awal, sebab awal2 lg aku dah cabut dr opis, 
aku guna prinsip sementara xder keje ni, sila balik jer, nti klo dah menggunung keje 2, 
jangan berangan la yer ko nak blk awl...(Harap Maklum)
n alasan yang plg solid tok aku kuar opis awl 
adalah sangat malas nak meredah jam, tp still jugak kena redah jam selagi ko guna roda bertayar 4 dan federal highway 2, redha jelah, 
tp xper la, at least stuck 30 mins jer..bukan 1 jam..
so disebabkan perut aku dah lapar sangat n hari ini ada pasar malam kt pandan jaya, 
singgah jelah terus,
konon2 nak diet, lunch i mkn potato salad n fruits...
hahaha (ko memang suka berangan ok) tapi malam aku bedal ayam goreng n bihun sup....
Tapi 1st round, xberjaya dapat parking, n second round Alhamdulillah, ada jugak parking..
Lepas jer parking, terus aku g ronda2 cr something yang interesting..
Tp xround pasar 2 sampai ujung pun, xkuasa..halfway jer..
plan nak beli ayam goreng, bihun sup n sayur (sejak keje ni peti ais dah kosong)
sampai2 tu usha la jugak kot2 ada buah mangga muda(my fav 4 ever)
n ada 1 kedai jer yg jual biasanya ada lg 1 kdi, n mangga dia muda2 ag, aku lagi suka...

Perbualan antara aku n jurujual:
Me       : Makcik sekilo brape?
Makcik: Ikut kilo
Me      : Yelah, brape sekilo?
Makcik: 8 ringgit sekilo
Me      : oihh, mahal nyer, sebelum nie 6 ringgit jer skilo (tapi dalam hati jelah, hahaha)
*i pun pilih yang kecik2 jer, 4 biji only.
Me      : brape ni ek makcik?
*Makcik tu pun bergerak ke sebelah sana cket, tok timbang.smbil 2 aku usha2 mana timbangnya..ok ada pun penimbang. then makcik pun dtg kt aku
Me       : Brape ek makcik
Makcik: RM4.80
Me       : Brape gram ek? (malas nak kira sendiri)
Makcik: 600g.
* aku bagi RM10, then dia bagi balance RM5.20..Ok, urusniaga selesai..

then aku jalan lgi ke depan, beli ayam goreng..lps 2 g depan ag, nak beli sayur..sampai jer tempat sayur, aku ambik sawi n tgk line clear jer.

Me     : dik, tumpang timbang ni kejap boleh?
Adik  : Boleh kak
Me    : Brape gram dik?Sampai 600 g x?
Adik  :  X pun kak..xsmapi 500 gram pun. kak bila ktne ni?
Me    : Kt sana 2, tmpt owg jual rojak buah 2
Adik  : oooo, kak owg jual air klape 2 ek
Me    : a'ah.sblh dia ada owg jual air klapa
Adik  : Brape skilo kak?
Me    : RM8
Adik  : RM8????
sambil 2, dia g kt timbang dia yg lg 1, yg auto punya..then timbang..
Me    : brape dik?
Adik  : RM3 jer kak, xsmpai pun RM4.80
Me    : RM3 tepat ek?
Adik  : xlah, RM3.333333
Me    : oooo, xper, thanks ek, ni dah 3 kali aka kena kt tempat 2 (1st time, dalam 8 biji, RM10 n dat  time sekilo RM6, aku biarkan jer, malas nak gaduh, 2nd time, 3 biji ,besar cket dr hr ni RM5.00,aku biarkan juga dah la timbang bwh meja, gelap plak 2, so hari ini aku mmg sengaja aku g lagi, nak tau dia tipu aku lg ke tak, n sengaja pilih yg kecik2, bajet xsampai 1/2 kilo pon, skali lg dia tipu ag..so xleh jdi ni,,mmg xleh jadi..lu buat darah gua nek jer..aku nekad nk g balik kt makcik 2)

Me        : Makcik, tadi sy beli ni brape gram? (sambil hulurkan buah 2)
Makcik : (Stlh ambik buah 2, dia p kt penimbang dia then timbang lg skali,,aku mmg prati betol2, tp muka mesin 2 mengadap dia) 500 gram lebih..
Me      : Tadi sy timbang kt kedai sayur 2, xsampai pun 500g makcik.
Makcik: xlah, 500g lebih, (sambil dia tambah sebiji mangga dlm plastik aku)
Me       : Makcik tmbg dpn sy skali lagi bleh?.knp g tambah lgi sbiji 2?sy xnak,buang blk yng 2, sy nak makcik timbang dpn sy skrg.
Makcik : Klo xnak sudah la. Ambik balik duit la
Me       : Masuk yg nie, dah 3 kali tau makcik tipu saya, hr 2 sy beli 3 biji, RM5 makcik jual.
Makcik : meh 20sen kt makcik
Me      : makcik memang melampau btol. (sambil dia bg blk duit aku RM5.00)

ko dah tipu aku, then bila ko dah tau xcukup, pandai ko cover g tambah lg sebiji ek..ko jgn nak rasuah aku ek.Bangangggg punya owg tua!(sorry aku mmg tgh mrh ni,klo bdk2 leh la dimaafkan, ni dah tua bangka pun nak menipu ag, pempuan plak 2.)

sakit ati aku....ingat aku nie murah hati sangat nak buat amal jariah...3 kali is ENOUGH ok....
dont play2...

p/s: Selamat Hari Wanita kepada semua wanita out there except makcik tua jual mangga kt pandan jaya, nama gerai aku lupa, tp muka dia aku ingat..


1 comment:

  1. emmmmm...mmg trok r makcik 2...tp kalo akak, akak xbrani nk bertekak kt ctu...hee..papepon customer always right kan..kte ade hak sbb 2 duit kte...syabas mun2..huhu

    ReplyDelete